fbpx

Safelines introduceert ‘veilige buitendienststellingen als complete service’

Safelines, de grootste leverancier van werkplekbeveiligingspersoneel in Nederland, lanceert ‘Trackworker Safety as a Service’ (TSAAS) om de spoorveiligheid te verbeteren en de spoorcapaciteit te vergroten. Dit nieuwe concept maakt gebruik van digitalisering om de druk op spoor- en menscapaciteit te verlichten.

De Europese Unie streeft naar groei in het spoorvervoer vanwege duurzaamheidsdoelstellingen. ProRail voorspelt een groei van 20-40% meer reizigers en 40-60% meer goederen, wat meer onderhoud vereist. Echter, het toenemende verkeer laat weinig tijd voor deze werkzaamheden, wat leidt tot hogere werkdruk en veiligheidsrisico’s.

Daarnaast neemt het aantal vakmensen af: binnen vijf jaar gaat één op de vier Nederlandse spoorwerkers met pensioen. In Duitsland zal binnen zeven jaar de helft van de spoorwerkers met pensioen zijn. Slechte arbeidsomstandigheden dragen bij aan het tekort aan gekwalificeerd personeel, wat risico’s oplevert voor productiviteit en veiligheid. Safelines integreert digitale techniek om deze risico’s te beperken.

Traditionele werkwijze

Dankzij technologie kan een groot deel van het proces voor een veilige werkplek worden gedigitaliseerd. Traditioneel worden werkplekbeveiligingsmiddelen fysiek geplaatst, wat tijdverlies veroorzaakt. De ZKL 3000 RC, een op afstand bedienbare kortsluitlans, helpt deze risico’s te verminderen doordat het systeem in minder dan tien seconden een spoor kan deactiveren of activeren.

Introductie van ‘Trackworker Safety as a Service’

Safelines breidt haar diensten uit zodat alle partijen kunnen profiteren van digitale werkplekbeveiliging. Binnen TSAAS kunnen klanten 24/7 een veilige werkzone bestellen die door Safelines wordt ontworpen, voorbereid en indien gewenst geactiveerd. De technologie wordt geleverd door Dual Inventive en bestuurd vanuit de MTinfo 3000 cloud.

Volgens Joep Koppe, algemeen directeur van ATR Group, biedt TSAAS aanzienlijke voordelen en tijdswinst voor bedrijven. Op de Brabantroute is Safelines al begonnen proactief de systemen te installeren. Deze aanpak verkort de tijd voor storingsherstel en kan veilig overdag werken stimuleren, wat nachtwerk vermindert.

“We willen de sector helpen om het nachtwerk aanzienlijk te reduceren”, aldus Joey Broers, manager spoorwegveiligheid bij Safelines. “Onze nieuwe service garandeert snel en veilig herstel van storingen op het spoor.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *